Svårt att sova

När du har svårt att sova


Hur man har det på natten är en spegling av hur man har det på dagen. Naturen har ordnat det så att en stressad kropp inte ska slappna av och sova. Det gäller oss människor och det gäller alla däggdjur. Det är en naturlag som råder oavsett om man vill eller inte. Är man jagad och otrygg, ska man inte somna, i naturen är det farligt. Hjärnan och nervsystemet kan inte göra skillnad på om det som jagar är en flock vargar eller en pandemi eller annan stress eller oro. Så om du lider av sömnsvårigheter och vill förändra det, är det nödvändigt att fundera på hur dina dagar ser ut. Redan på morgonen skapas grunden till din kommande natts sömn. Jag rekommenderar dig att läsa läsa sidan om Stress och oro.


Utöver den större frågan om hur stressad du är i din vardag och vad du kan göra åt det, så finns det många bra saker du kan göra för att underlätta för dig att att komma till ro. Prova dig fram, ge rutinerna en chans, var disciplinerad, så ger du dig själv möjlighet att få en bättre sömn, och därmed må bättre på alla vis. 

 


  • Ge dig själv frisk luft och dagsljus under dagen, samt regelbunden motion (minst tre timmar före sänggående).
  • Håll en god sömnrytm, stig upp och gå och lägg dig samma tid, även lediga dagar.
  • Ta en varm dusch som förberedelse för sänggående.
  • Massera hela kroppen, med eller utan kläder på, innan du lägger dig. Det stimulerar frisättningen av oxytocin som är vårt lugn-och-ro-hormon.
  • Ha en tyst, mörk och sval sovmiljö. Inga tickande klockor som gör dig fixerad vid antalet sömnlösa timmar.
  • Släck ner ljuset på kvällen, undvik allt starkt ljus kvälls- och nattetid.
  • Inget skärmljus sista timmen innan du ska sova, det aktiverar din hjärna så den tror att det är dag.
  • Stäng av din mobiltelefon och lägg den långt ifrån sovrummet! Din hjärna vet precis vad mobilen har för betydelse för dig och kommer inte slappna av om den ligger intill dig. Du kan kolla det du behöver nästa morgon.
  • Minska all din aktivering på kvällen. Undvik kaffe, te, coca-cola, rökning – allt detta aktiverar nervsystemet. Undvik motion sent på dagen, samt tung mat. Undvik också att titta på nyheter, deckare eller skrämmande filmer på kvällen, det aktiverar också ditt nervsystem.
  • Undvik regelbunden användning av sömnmedel och alkohol. Du somnar lätt av alkohol, men det gör sömnen ytlig och orolig. Du riskerar utveckla beroende.
  • Använd sängen enbart till sömn (och sex). Då kommer din hjärna att associera sängen med det och inte med arbete, surfande, tv eller att äta.
  • Gå till sängs bara när du är trött.
  • Sov inte på dagen.
  • Lär dig meditera för att stilla ditt sinne. Lär dig någon avslappningsteknik för att hjälpa kroppen komma till ro. Lyssna på lugnande musik innan du ska sova.

 

Att måna om dina sömnrutiner är att ta hand om dig själv. Det är något av det bästa du kan göra! Lycka till! Och ha tålamod, ge det hela tid! Läs även sidan om Stress och oro, där finns fler konkreta råd för att komma till ro.